Myyjä tulee asiakkaalta intoa puhkuen ja kertoo, että tapaaminen meni hyvin. Oli kova vauhti päällä ja sai kerrottua paljon asioita omista tuotteistaan asiakkaalle. Kauppaa tulee ihan varmasti ja nyt tarvitsee vain odottaa…
Asiakas juttelee kollegalleen - ”voi hitsi tuota Timoa, kun meillä olisi ollut nyt ihan oikeasti tarve, mutta sillä oli hirveä hybris päällä. Se ei nyt kyllä kuunnellut ollenkaan. Toisaalta ehkäpä niillä ei edes olisi ollut niitä meidän tarvitsemia juttuja. Asialla on kiire, soita sille toiselle toimittajalle ja kysy, milloin ne saavat toimitettua.”
Kuvatun kaltainen tilanne on arkipäivää myynnissä – myyjän ja asiakkaan näkemykset eivät aina kohtaa. Usein yrityksissä on suunniteltu optimaalinen myyntiprosessi ja tiedetään myös se, mitä komponentteja hyvään myyntikäyntiin kuuluu. On oikeastaan aika hämmästyttävää, ettei niiden toteutumista asiakaskäynneillä mitata kaikkialla. Oikeiden asioiden tekeminen myyntikäynneillä lisää myynnin osumatarkkuutta, siis myyntiä – niin yksinkertaista se on.
Mitäpä jos tehdään jatkossa myyntityötä tuloksellisemmin?
Vaihtoehtoja ovat mm.
Asiakaskohtaamisten laadun mittaaminen - asiakkaan mielipide myyntitapaamisen jälkeen (myyntikäyntikysely)
Myyjän luontainen toimintaprofiili - minkälaiset myyjät menestyvät meillä parhaiten, miten johtaa erilaisia myyjiä, ketä rekrytoida
1. MYYNTIKÄYNTIKYSELY
Myyntikäyntikyselyn avulla mitataan, miten tapaaminen meni asiakkaan mielestä. Jos asiakas ei ymmärrä mitä tarjoat, sen hyötyjä tai ei koe niitä itselleen sopiviksi ei hän ymmärrä ostaakaan. Kysely lähtee asiakkaalle pian tapaamisen jälkeen, kun se on vielä tuoreessa muistissa.
Myynnin johtaminen laadullisen informaation avulla
Myyjille ymmärrys omasta asiakastyöskentelystä asiakkaan näkökulmasta
Myynnin vetäjille kokonaisymmärrys asiakastyöskentelystä tiimi- ja yksilötasolla
Yrityksen myyntijohdolle ymmärrys kokonaisuudesta sekä mahdollisuus porautua yksittäiseen kohtaamiseen.
Myyjien tulosten vertailut.
Tyypillisiä mitattavia asioita myyntikäyntikyselyssä
Määrittelemme yhdessä myyntikäyntienne kannalta ne asiat, joiden pitäisi toistua kaikilla käynneillä. Tämän perusteella teemme käytettävän kysymyspatteriston.
Sovimme miten kutsu lähtee asiakkaille: Automatisoidusti suoraan CRM:stä kaikille edellispäivänä tavatuille asiakkaille vai manuaalisesti myyntisihteerin-, myyjän- tai meidän toimestamme..
Tuloksista tehdään myyntijohdolle raportointi, jossa esimies voi vertailla omien myyjiensä suoriutumista eri osa-alueilla. Tulokset esitämme selkeiden kaavioiden avulla. Raportit sisältävät myös vastaajien omasanaiset vastaukset. Tulosten kanssa on mukava lähteä kehittämään oikeita asioita, asettaa tulevia tavoitteita ja suunnitella koulutuksia. Kutakin myyjää voidaan valmentaa yksilönä ja kokonaistuloksista saadaan sisältöä koko myyntiryhmän valmentamiseen. Haluttaessa myös myyjät saavat oman raporttinsa.
Hyödyt
Vähennetään myyntikäyntien kustannuksia
Tunnistetaan ne asiat myyntikäynneillä, jotka toistuvat kaikkien myyjien kohdalla.
Nostetaan tekemisen tasoa ja tuloksellisuutta
Tunnistetaan yksittäisen myyjän kehityskohteet ja autetaan menestymään. Joissain tapauksissa heikkous on toisen myyjän vahvuus. Laitetaan myyjät oppimaan toisiltaan.
Varmistetaan ykköspaikka asiakkaan mielessä
Saadaan varmistettua asiakkaiden tyytyväisyys tapaamisiin ja se, että tapaamiset koetaan hyödyllisiksi.
Tunnistetaan kehityskohteet
Löydetään syy sille, miksi hyvä myyjä myy hyvin ja huono huonosti
Valmentavan johtamisen arvioinnissa johdettavat antavat oman palautteensa johtamisesta strukturoidun kyselyn avulla
Kysymykset selvittävät:
Asioiden johtaminen (Manager)
Tiimin johtaminen (Leader)
Yksilöiden johtaminen (Coach)
Itsensä johtaminen
Vakioidussa kyselyssä on valmis kysymysrunko, johon on valittu parhaat ja toimivimmat kysymykset - kyselyyn voidaan tarvittaessa liittää asiakkaan omia lisäkysymyksiä.
3. YKSILÖTASON KEHITTÄMINEN JA SEN SELVITTÄMINEN, MIKÄ KORRELOI MYYNTITULOSTEN KANSSA
Kunkin myyjän henkilökohtaiset vahvuudet ja kehityskohteet (itsearvio, esimiehen arvio)
Minkälaiset myyjät menestyvät meillä parhaiten
Mitä tästä voidaan viedä kaikkien myyjien opiksi (valmennus, koulutukset)
Miten tietoa voidaan hyödyntää myynnin johtamisesssa (yksilökohtaiset piirteet, koko porukan yhteiset piirteet)
Meillä on yli 20 vuoden kokemus, valmius ja osaaminen toteuttaa tutkimukset myös asiakkaan omaan kyselyjärjestelmään. Toimeksianto voi käsittää myös vain kysymysten muotoilussa tai raporttien laadinnassa avustamisen.
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
Evästeiden tiedot
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.